THE INFLUENCE OF GEOGRAPHICAL SPECIFICATIONS ON THE DEVELOPMENT OF GASTRONOMIC TOURISM IN THE REGION

Main Article Content

Y. DASHCHUK
https://orcid.org/0000-0001-6394-017X

Abstract

Introduction. Changes in the tourism sector are the reasons for the development and implementation of adequate formation models of unique enogastronomic tourist routes, related to the use of geographical indication system as a means of tourism subjects’ individualization.


Problem Statement. Currently, the counterfeit tourism products, labeled with well-known names of geographical regional objects, exist on the tourism market. The significance of the geographical indications in enogastronomic tourism becomes increasingly apparent in terms of notable competition between the regions in the country and the international tourism market.


Purpose. The objective of the research is to develop theoretical and methodological foundations, scientific and practical recommendations for creating a formation model of enogastronomic tourist routes based on the geographical indication system.


Materials and methods. In the research we used the comprehensive methodological approach, based on the application of the following research methods: generalization and systematization (to determine the nature of geographical indications); calculation and analytical (to analyze the conditions of geographical indications registration); process approach (for development of new enogastronomic tourist routes); program-targeted approach (for the algorithm of enogastronomic tourist routes formation); tabular methods (to illustrate material).


Results. The study analyzes the content of the definition of “enogastronomic tourism”, identifies the key problems of geographical indications registration in Ukraine, offers a formation model of enogastronomic tourist routes based on the geographical indications system. The study uses European experience in the effective implementation of geographical indications in the Ukrainian regions.


Conclusions. The formation model of enogastronomic tourist routes based on the geographical indications system is offered, which allows combining national history and culture, traditions of local dishes and drinks production, to present them as a complex tourist product of the certain region.


 

Article Details

How to Cite
DASHCHUK, Y. (2022). THE INFLUENCE OF GEOGRAPHICAL SPECIFICATIONS ON THE DEVELOPMENT OF GASTRONOMIC TOURISM IN THE REGION. Tovaroznavchiy Visnik, 2(15), 83-95. https://doi.org/10.36910/6775-2310-5283-2022-16-7
Section
ENTREPRENEURSHIP AND QUALITY MANAGEMENT
Author Biography

Y. DASHCHUK, Lutsk National Technical University

candidate of economic sciences, associate professor, associate professor of the department of tourism and hotel and restaurant business

References

1. Андрощук Г. Географічне зазначення: характер прав, існуючі системи охорони та захист. Інтелектуальна власність. 2005. № 11–12.
2. Архипова М.І. Цивільно-правова охорона географічних зазначень в Україні. : автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03 / Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України. Київ, 2006. 19 с.
3. Афян А. Проблемні аспекти правового регулювання географічних зазначень. Юридичний вісник України. Інтелектуальна власність. 2007. № 32. С.8.
4. Басюк Д. І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці Національного університету харчових технологій. 2012. № 45. С. 138–143.
5. Бошицький Ю.Л. Основні проблеми правової охорони географічних зазначень в Україні. Актуальні проблеми держави і права: Зб. Наук. Праць. 2008. Вип. 39. С. 216–222.
6. Капіца Ю. М. Розвиток регіональної охорони прав на найменування походження та географічні зазначення в Європейському Союзі. Актуальні проблеми міжнародних відносин. Вип. 127. Ч ІІ. 2016. С. 82–89.
7. Крисанов Д. Географічні зазначення походження агропродовольчої продукції: європейський досвід і вітчизняні перспективи. Економіст. 2014. № 10. С. 18–24.
8. Ковешніков В. C., Гармаш В. В. Винний та гастрономічний туризм: важливий потенціал розвитку економіки . Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 4. С. 32–37.
9. Комарніцький І. О. Кулінарний туризм в Україні: стан і перспективи регіонального розвитку в контексті підготовки до ЄВРО 2012. Географія та туризм. 2011. Вип. 14. С. 101–106.
10. Маслов Е. С. Можливість розвитку винного туризму та готельного комплексу. Вчені записки ТНУ ім. В. І. Вернадського. 2007. Т. 20 (59), № 1. С. 102–107.
11. Ярошевська Т. В. Шляхи вдосконалення законодавства України у сфері охорони прав на географічні зазначення до європейських стандартів та Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2017. № 1. С. 42–46.
12. Suratno, B. (2004). Protection of Geographical Indications. IP Management Review, 2, 87-93.
13. Офіційний сайт Міністерства аграрної політики та продовольства України. URL: https://minagro.gov.ua/ua/napryamki/rozvitok-silskih-teritorij/ geografichni-zaznachennya (дата звернення: 10.08.2019)
14. Agriculture and Rural Development. URL: http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/ list.html?recordStar t=0&filter.dossierNumber=&filter. comboName=&filterMin.milestone__ mask=&filterMin.milestone=&filterMax.milestone__mask =&filterMax. milestone=&filter.country =UA&filter.category=&filte r.type=&filter.status= (дата звернення: 10.07.2019)
15. Перші 10 географічних зазначень в Україні включатимуть сири, фрукти, вина і мед. Інформаційне агентство «Interfax-Україна»: URL: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/570534.html (дата звернення: 10.05.2022)
16. Дащук Ю.Є. Еногастрономічний маршрут як інструмент розвитку готельно-ресторанного бізнесу сільських територій. Економічні науки: збірник наукових праць Луцького національного технічного університету. Серія “Регіональна економіка”. 2020. Випуск 17 (67). C.311–317.

1. Androshchuk, G. (2005). Geographical indication: nature of rights, existing safe systems and protection. Intellectual property., 11-12 [in Ukrainian].
2. Arkhypova, M.I. (2006). Civil protection of geographical indications in Ukraine. Manuscript. PhD (Law ) Kyiv [in Ukrainian].
3. Afian, A. (2007). Problematic aspects of legal regulation of geographical indications. Legal Bulletin of Ukraine Intellectual property, 32, 8 [in Ukrainian].
4. Basiuk, D.I. (2012). Innovative development of gastronomic tourism in Ukraine. Scientific works of the National University of Food Technologies, 45, 138–143[in Ukrainian].
5. Boshytsky, Yu.L. (2008). Basic problems of legal protection of geographical indications in Ukraine. Actual problems of the state and law: Coll. Science, 39, 216–222.
6. Kapitsa, Yu.M. (2016). Development of regional protection of rights of appellations of origin and geographical indications in the European Union. Current problems of international relations, 127, H II, 82–89 [in Ukrainian].
7. Krysanov, D. (2014). Geographical Indications of the Origin of Agro-Food Products: European Experience and Domestic Perspectives. Economist, 10, 18–24 [in Ukrainian].
8. Koveshnikov, V.V. & Garmash, V.V. (2017). Wine and gastronomic tourism: an important potential for economic development. Investments: practice and experience, 4, 32–37 [in Ukrainian].
9. Komarnitsky, I.O. (2011) Culinary tourism in Ukraine: the state and prospects of regional development in the context of preparation for EURO 2012. Geography and tourism, 14, 101–106 [in Ukrainian].
10. Maslov, E.S. (2007). Possibility of development of wine tourism and hotel complex. Scientific notes of TNU after V.I. Vernadsky, 20 (59), 1, 102–107 [in Ukrainian].
11. Yaroshevska, T.V. (2017) .Ways to improve the legislation of Ukraine in the field of protection of rights to geographical indications to European standards and the Association Agreement between Ukraine and the EU. Рroblems of domestic jurisprudence, 1, 42–46 [in Ukrainian].
12. Suratno, B. (2004). Protection of Geographical Indications. IP Management Review, 2, 87-93.
13. Official Website of the Ministry of Agrarian Policy and Food of Ukraine. URL: https://minagro.gov.ua/en/napryamki/rozvitok-silskih-teritorij/ geografichni-zaznachennya (Last accessed: 10.08.2019).
14. Agriculture and Rural Development. URL: http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/ list.html?recordStar t=0&filter.dossierNumber=&filter. comboName=&filterMin.milestone__ mask=&filterMin.milestone=&filterMax.milestone__mask=&filterMax. milestone=&filter. country=UA&filter.category=&filte r.type=&filter.status= (Last accessed: 10.07.2019).
15. The top 10 geographical indications in Ukraine will include cheeses, fruits, wines and honey. Interfax-Ukraine news agency. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/ economic/570534 .html (Last accessed: 10.05.2019) [in Ukrainian].
16. Dashchuk, U (2020) Enogastronomic route as a tool for the development of the hotel and restaurant business in rural areas. Economic sciences: collection of scientific works of the Lutsk National Technical University. "Regional Economy" ,17 (67). 311–317. [in Ukrainian].